Posty

Wyświetlanie postów z grudzień, 2018

Nie gili-gili, mizi-mizi.

Obraz
Czy gdyby ktoś bił nasze dziecko, czy nie użylibyśmy wszelkich dostępnych środków, aby temu zaradzić? Później już po fakcie, można z agresorem rozmawiać dyplomatycznie, w konwencji porozumienia bez przemocy. Ale w momencie dziejącej się krzywdy? Odbieram obecną sytuację w szkolnictwie jako bezpośrednią agresję systemu na dzieci. I wydaje mi się, ze adekwatnie reaguję. Nie gili-gili, mizi-mizi, nie negocjacje, a bezpardonowa obrona. Jak myślicie, czy przyciągnęłaby Was grupa, o filozoficznych rozważaniach o edukacji, o głaskaniu, o wzdychaniu nad ciężkim losem dzieci. Och losie, No cóż, A jakże, W rzeczy samej itd itp. Sam cały chodzę z emocji, gdy piszę kolejne wpisy, może niezrozumiałe, zbyt dosadne, może tnące na oślep. Ale to jest furia, zbierająca się we mnie latami, spowodowana wcześniejszymi latami własnej edukacji. Czasami pół kroku się wycofam, pod wpływem sugestii, ale sam się wtedy zastanawiam czy dobrze zrobiłem. Gdy widzę obecnego ucznia 7-

Pióro na zatwardziałe umysły.

Obraz
Drodzy Grupowicze. Poprzednia dekoracja niniejszego wpisu wywołała dużą dezaprobatę. Przepraszam osoby, które poczuły się dotknięte. Osoby, które znają mnie osobiście, wiedzą, że barwnie porównuję i wiem że czasami przesadzam. Ala jakoś inaczej nie potrafię, gdy widzę lek dzieci, a w reformach edukacji czasami widać mizianie i głaskanie. Dlatego teraz zastosowałem metaforę jeszcze bardziej niebezpieczną, bo przecież wszyscy wiemy, że pióro jest silniejsze od miecza. Dlatego: Poszukiwane jest "gęsie pióro", na zatwardziałe umysły osób broniących się przed zmianami w polskim szkolnictwie. Wielokrotnie się zdarza, że w szkołach w których wprowadza się przyjazne dziecku zmiany, które to zmiany jednocześnie się sprawdzają jako skuteczne w zewnętrznych badaniach, są osoby które je torpedują. Osoby te twierdzą że w szkołach tych, dzieci mają za łatwo, za przyjemnie. Osoby takie są przekonane, że jedyną skuteczną metodą nauki

Znajomi znajomych.

Obraz
Siła Znajomych-Znajomych-Znajomych-Znajomych-Znajomych. Siła rażenia idei. Okazuje się, że znamy wszystkich na Świecie poprzez 5 znajomych-znajomych. Robiono kiedyś taki eksperyment przy pomocy pocztówek i później przy pomocy maili. Losowym osobom wskazywano losowe osoby z całego Świata. Nie podając adresu, a jedynie kraj i miasto. Osoby nadające miały wysłać list do swojego znajomego potencjalnie najbliżej znajdującego się finalnego odbiorcy. Potem ci znajomi robili tak samo. I znów powtarzano to zadanie. Okazywało się, że po około 5 wysyłkach pierwotny list trafiał do końcowego adresata. Wydaje się to niewiarygodne, ale jesteśmy znajomymi znajomych znajomych znajomych znajomych wszystkich ludzi na Świecie. Dlatego idee są tak niebezpieczne w dobie Internetu. Siła rażenia jest dużo bardziej rozległa i szybsza. Dzielmy się myślami.

Wszyscy zasługujemy na marzenia

Obraz
Wszyscy zasługujemy na marzenia. Czy na Marsa może polecieć jedynie wybitny naukowiec, wcześniej będący super zdolnym uczniem, uczącym się w renomowanych szkołach? Naukowiec, który poznał w tych szkołach perfekcyjnie jedynie słuszną Podstawę Programową. Czy marzenie o Kosmosie, o nieskończoności możliwości we Wszechświecie musi być ograniczone jedynie do małej garstki ludzi, uznanych arbitralnie za spełniających kryteria SYSTEMU? Ludzi często wybranych przypadkowo. Ludzi często ukształtowanych przez system dzięki zrządzeniom losu. NIE! Na Marsie we Wszechświecie Kosmosu, jest miejsce dla piekarza, dla mechanika, dla pracownika serwisu sprzątającego, dla fryzjerki, dla pielęgniarki, dla weterynarza naszych pupili, dla sprzedawców. Dla nich wszystkich jest miejsce na Marsie. Wszechświat możliwości jest także dostępny dla tych, którym los rzuca kłody pod nogi. Rolą szkoły jest nie ogołacanie z marzeń. Rolą szkoły jest wskrzeszanie upadłych Aniołów, wzmacnianie potu

Wszechświat Zewnętrzny i Wewnętrzny

Obraz
Nasz Zamknięty Wewnętrzny Wszechświat. Nasze Zamknięcie we Wszechświecie Edukacji. Nasze wewnętrzne przekonanie o nieomylności, to efekt uboczny działania struktury mózgu zwanej neurony lustrzane. Wykształciły się one w ciągu ewolucji pokoleń ludzi, promując zachowania współodczuwania, altruizmu. Grupa która czuła to co czuje współplemieniec, mogła synchronizować zadania i wspólnie bronić się przed zagrożeniami. Nie była to grupa egocentryków. Niestety neurony bliźniacze mają też inne cechy, tzw efekty uboczne. Mniej szkodliwym, a czasami pozytywnym jest obserwowany dialog wewnętrzny. Gdy jest on pod kontrolą świadomości jest wszystko OK. Wiemy, że rozmawiamy sami ze sobą. Rozważamy za i przeciw, analizujemy błędy. To taka nasza wewnętrzna wirtualna rzeczywistość i symulator błędów. Niestety, gdy neurony lustrzane nie są pod kontrolą świadomości, a podświadomości doświadczamy wrażenia, że rozmawiamy z kimś zewnętrznym, duchem guru, bogiem, aniołem, demonem, kosm

SYSTEM Coca-Cola i SYSTEM Pepsi-Cola

Obraz
Jako dzieci wierzymy w wiele rzeczy, które nam opowiadają dorośli. Wierzymy w nie bezwarunkowo, naiwnie w swojej dziecięcej naturze. Trwa to do około siódmego roku życia. Wtedy naturalnie wyzbywamy się naiwnej wiary, gdyż zaczynamy kompletować swoje własne realne doświadczenia, z których wyciągamy swoje własne konstruktywne wnioski. Ale System czuwa. Nie możemy stracić wiary. System społeczny, polityczny, religijny, szkolny czuwa bardzo, abyśmy nie byli samodzielni. Gdyż wolny, samodzielny człowiek, to zagrożenie dla Systemu. Wyobraź sobie, że System wybiera naiwną wiarę dziecka w Mikołaja jako tą, którą należy wzmacniać i pielęgnować. Mielibyśmy wtedy w dorosłym życiu taką sytuację. Na prawie całym świecie królowałby System Coca-Coli, a władcy systemu nosiliby jako stroje służbowe, kubraczki w czerwonym kolorze i perukowe białe brody. Byłyby szkoły, gdzie wykładano by przedmioty, takie jak język elfów, historia rodu Mikołajów.

Dzielenie przez ZERO.

Obraz
Kim są nauczyciele? Jaka jest ich wiedza? 55% nauczycieli "potrafi" podzielić przez ZERO. Kto tu jest ZERO? A propos ostatniego strajku. Jeżeli wymagamy od kogoś, to najpierw wymagajmy od siebie. Jako zdjęcie wpisu wstawiam 17 stronę raportu: Badanie potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie rozwoju zawodowego (BPN), przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych. Nie dziwne jest, że później są wśród nas osoby przekonane o tym ze Ziemia jest PŁASKA. http://www.ibe.edu.pl/pl/kontakt/kontakt-dla-mediow/38-aktualnosci/528-nauczyciele-i-matematyka PDF eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/IBE-raport-potrzeby-nauczycieli-edukacji-wczesnoszkolnej-i-matematyki.pdf

Góra lodowa sukcesu

Obraz
To góra lodowa sukcesu, często prezentowana na szkoleniach kreowaniu karier. Czy to Twoja góra LODOWA sukcesu? To góra sukcesu w firmie AMWAY! Wyobraźmy sobie małego chłopca, którego fascynują motyle, robaczki, pajączki, który z języczkiem wystawionym na bok kocha przebywać na łące. Ale jest problem. Rodzice są pianistami i dziadkowie są pianistami. I chłopca tego uczą w domu gam i pasaży oraz etiud. Z czasem pod wpływem ogromnej ilości treningów nabywa chłopiec wielkiej biegłości w tej sztuce. Ma predyspozycje genetyczne do muzyki, bo zawsze mamy ich kilka, ale w głębi tęskni za botaniką, za FLOW na łące. W pewnym momencie, biegły wirtuoz, komponuje z tęsknoty za łąką operę o motylach, wylewa w nią całe swoje utęsknione serce. Ludzie szaleją. Ludzie ogłaszają go geniuszem. Ludzie go wielbią. Ludzie składają mu gratulacje . Ludzie życzą mu wspaniałych kolejnych sukcesów. W operze, którą skomponował słychać,

Matura 2020

Obraz
Czy przez cały czas 12-tu lat edukacji w szkole publicznej, mogłoby trwać nauczanie zintegrowane? Nie 3 lata, a całe 12 lat. Czy zamiast dziesięciu, uczniowie mieliby kontakt z dwoma nauczycielami, jednym nauczycielem przedmiotów ścisłych, drugi przedmiotów humanistycznych? Obaj jako wychowawcy. Czy głównymi przedmiotami "zdawanymi" na maturze byłaby Zabawa, Komunikacja, Społeczeństwo, Przyroda. Czy osoby, które by jeżeli tylko chciały, mogłyby uczyć się dobrowolnie o co to sporofit, przydawka przyimkowa, tangens, ciepło właściwe, że wydobywamy 10 mln ton rudy miedzi na świecie, że cytoplazma dzieli się na ektoplazmę i endoplazmę, że sole można uzyskać na siedem różnych sposobów, co to ryzoidy, jak rozmnażają się okrytonasienne, że mamy dwanaście kręgów piersiowych, oraz że w czwartej ćwiartce tylko cosinus jest dodatni i że u dżdżownic proces wymiany gamet nazywany jest siodełkowaniem, poznałyby mapę czarnoziemów w Polsce, oraz wzór na mydło, n

System Edukacyjny jak WIndows czy Linux

Obraz
System Edukacyjny jest jak System Operacyjny w naszych komputerach i smartfonach. Przez wiele lat królował jeden wielki monopolista Microsoft i jego Microsoft Operating Systems zwany Windows. Obok niego pojawił się LINUX jako projekt społecznościowy rozdawany za darmo, który rozpycha się na rynku, dzięki pracy u podstaw, zaangażowaniu społeczności lokalnych i wspaniałej licencji społecznościowej. Nikt w życiu nie ma absolutnej racji, a podążając w życiu za intuicją jesteśmy najszczęśliwsi. Licencja GNU General Public License jest być może kluczem do przyszłości, kiedy to nie tylko oprogramowanie, ale i wszelkie inne projekty, pomysły, produkty będą w tej formie wydawane. Ida Szkoła Minimalna jest właśnie na licencji GNU General Public License. To wolne oprogramowanie. To edukacyjny LINUX. GNU GPL: Celem licencji GNU GPL jest przekazanie użytkownikom czterech podstawowych wolności: - wolność uruchamiania programu w dowol

Składniki Systemu Edukacji

Obraz
SYSTEM System to współzależności, to wspólne korzyści, to uświęcona tradycja, to umiejętność samopowielania, to bierność przeciwników, to ocena kształtująca, to ścieżka kariery, to własne ambicje, to też nadzór przez osoby przekonane o słuszności systemu. Wszystkie te elementy są w pełnej współzależności, nawzajem się napędzają. Gdy jeden element słabnie, drugi go wspomaga. Gdy jeden element jest atakowany, to inne wspólnie się bronią. Systemu, atakując jedynie jeden element nie da się zatrzymać. To Hydra lernejska. System jest zbyt silny, bo czerpie energię z wielu płaszczyzn. Dlatego aby system zmienić, aby przestał mielić małego bezbronnego ucznia, należy uwrażliwić każde z kół z osobna. Szkołę, nauczycieli, ministerstwo, rodziców, szkolnictwo nauczycieli, ogół ludzi z ich uświęconą tradycją. W każdej z tych grup są podgrupy. I okazuje się, że nie wszyscy w tych grupach godzą się na cierpienie i strach ucznia, dziecka, m

Klony systemu

Obraz
Jak system klonuje swoje elementy? Nigdy nie oceniaj kogokolwiek publicznie. Krzywdzisz więcej niż jedną osobę. KLONY AKT1 Lekcja pierwsza. Pewny siebie nauczyciel przechadza się po klasie. Jest dumny z siebie, ze swojego sposobu nauczania, ma bardzo dużo sukcesów, którymi może się pochwalić. Na ścianach klasy wisi wiele dyplomów uznania i dyplom ukończenia uczelni z wyróżnieniem. Odpytuje dzieci. Pada pierwsze trudne pytanie. Nikt nie podnosi ręki. Wszystkie dzieci spoglądają po sobie lub wiercą wzrokiem dziurę gdzieś w podłodze. Padają słowa nauczyciela TY. Szmer ulgi roznosi się po sali. TY wstaje i drżącym głosem coś bąka. TY siadaj, TY dostajesz niedostateczny. Nauczyciel pomyślał, że przesadził z trudnością pytania. Zadaje kolejne trochę łatwiejsze. Zgłasza się kilka osób. ON zostaje przez nauczyciela wskazany. ON odpowiada. ON dostaje celujący. TY chociaż znał odpowiedź na to pytanie, był jeszcze sparaliżo

Nauczyciele Chodzenia w Szkole Chodzenia

Obraz
Kto tak naprawdę uczy nasze dzieci? Weźmy na przykład około dziesięciomiesięczne dziecko. W tym okresie pojawiają się pierwsze próby stawania na własnych nogach. Stanie na własnych nogach to kwintesencja samodzielności. Od tego właśnie momentu rodzice mają kłopot z samodzielnym dzieckiem. Wróćmy do dziesiątego miesiąca życia raczkującego dziecka. Wyobraźmy sobie, że jakieś państwo wymyśla sobie Szkołę Chodzenia. Szkoły tego typu są zarządzane przez Ministerstwo Kroków. Do takich szkół musimy bez dyskusji zapisać wszystkie dzieci, w wieku dziesięciu miesięcy. A w szkole, jak to w szkole są Nauczyciele Chodzenia. Wykładają wszystkim raczkującym uczniom, jak należy stawiać pierwszy krok, jak zachować równowagę, jak uchronić się od zbicia kolana, kiedy można biegać, a kiedy można wyłącznie iść. W szkołach tych uczy się budowy stawu skokowego i wpływu złego obuwia na zakrzywienie małego paluszka. Nauczyciele Chodzeni