Kryteria oceny

Kryteria oceny.
Mamy spawacza, kładzie piękną spoinę, może być mrukiem, może kląć, ale spoiny są rewelacyjne.
Mamy piekarza, jego chleb kupują chętnie setki ludzi, jest polecany, pracuje już w małym zespole, więc nie może zrażać do siebie choć tych kilku osób, dba o jakość wypieku.
Mamy fryzjera, który strzygł i farbował włosy klienta. Zadowolonego klienta, który później wraca.
Mamy lekarza, stawia świetne diagnozy, jest empatyczny, miły w obyciu, ludzie sobie go polecają.
Mamy stróża, który wystarczy, że nie będzie spał, a wykona dobrze swoją pracę.

Mamy nauczyciela. Świetnie uczy, ale co znaczy świetnie uczy? Ma świetne wyczucie potrzeb uczniów, ale czym te potrzeby uczniów są? Jest miły. Ale czy musi być miły, czy wyłącznie skuteczny. A co znaczy bycie skutecznym?

Jak ocenić pracę nauczyciela?
Jakie zastosować kryteria?
Czy kryteria lokalne, bliskie czasowo? Czy też kryteria rozległe, odległe czasowo?
Spoinę można ocenić teraz, chleb posmakować teraz, nawet wyzdrowieć można w kilka dni lub tygodni. A uczeń osiągnie swój sukces za 10-20 lat. Może już wtedy nauczyciel nie będzie pracować i może być już na emeryturze.

Ale pensje nauczyciel otrzymuje co miesiąc jak każdy, to taki ekwiwalent oceny.
Czy w ogóle jest możliwa ocena nauczyciela?
Taka ocena, która motywowałaby go do lepszej pracy, albo ostrzegała go przez brnięciem w drogę pełną błędów.

Czy taka ocena powinna być wystawiana w cyklu miesięcznym, półroczny, rocznym?
I czy powinien ją wystawiać jedynie dyrektor szkoły, czy też rada pedagogiczna, czy też rada szkoły, w której byliby przedstawiciele uczniów i rodziców? A może ocenę powinni wystawiać wyłącznie uczniowie? A może także absolwenci, którzy już opuścili szkołę i patrzą na nią z perspektywy swoich obecnych doświadczeń.

Jakie powinny być kryteria oceny nauczyciela?


Marcin Stiburski - Szkoła Minimalna

Popularne posty z tego bloga

Świadectwo z czerwonym paskiem

Petycja ONLINE i petycja dla urzędu MEN

Co szkodzi w szkole?