Kompromis edukacyjny


 
Grupa Szkoła Minimalna poszukuje minimalizmu w stanie prawnym i społecznym obecnej szkoły.
Jednak dzisiaj zapragnąłem sobie pomarzyć. I podzielić się swoim subiektywnym marzeniem o publicznej szkole. Publicznej i powszechnej, będącej kompromisem jako system edukacji.
Kompromisem, który nie wykluczałby alternatywnej edukacji oraz edukacji domowej.
To takie małe podsumowanie różnych opinii wyrażonych w różnych wpisach.

Edukacja publiczna.

Dziecko w wieku 1,2 lat – żłobek nieobowiązkowy.
Dziecko w wieku 3,4,5 lat – przedszkole nieobowiązkowe.
Dziecko w wieku 6-18 lat – szkoła. Brak podziału na podstawową, gimnazjum, liceum.
12 lat edukacji obowiązkowej finansowanej przez państwo.

Państwo nie ingeruje w podział na różne szkoły w zależności od wieku ucznia.
Przez 12 lat uczeń dysponuje bonem edukacyjnym finansującym w części szkołę, w części nauczycieli prowadzących. Urynkawia to trochę usługę edukacyjną.

Dziecko w wieku 6,7,8,9 lat nauczanie zintegrowane.
Dziecko w wieku 10,11,12,13 lat nauczanie blokowe.
Dziecko w wieku 14,15,16,17 lat nauczanie przedmiotowe.
Każdy z powyższych trzech bloków to nauczanie wielorocznikowe. Można uznać, że w szkole publicznej są trzy klasy.

W całym okresie 12 lat nauki obowiązuje system pudełkowy. Materiał potrzebny do 100% zdania przyszłej matury zostanie podzielony na pudełka, będące etapami rozwojowymi w danej dziedzinie.
Dotyczy to każdego przedmiotu prócz zajęć ruchowych oraz zajęć manualno-plastycznych-muzycznych.

Dziecko rozwija się w indywidualnym tempie z każdego przedmiotu. Po zdobyciu wiedzy z jednego pudełka sięga po kolejne. Nie ma więc określonych treści, które dziecko ma przyswoić w konkretnym wieku, a jedynie jest podział na treści z ustalonym poziomem trudności.
Nie ma oceny za zaliczenie pudełka, a jedynie dopuszczenie do kolejnego.
Lekcja z nauczycielem prowadzącym nauczanie zintegrowane, blokowe lub przedmiotowe polega na dozorze pracy własnej ucznia ze swoim pudełkiem.
Nauczyciele przestają prowadzić wykłady, a służą jedynie konsultacjami.

Tempo doboru pudełek jest określone na zdobycie 100% wiedzy z danego przedmiotu w wieku 16 lat. Dwa dodatkowe lata przeznaczone są na twórcze leniuchowanie.

Matura jest egzaminem zewnętrznym, pozaszkolnym, powszechnym, dostępnym od 16 roku życia.
Nie polega na zdaniu lub nie. Matura jest podsumowaniem wiedzy, umiejętności, kompetencji.
Matura obejmuje wszystkie przedmioty w jednym trybie rozszerzonym.
Każdy może zdawać dowolne przedmioty, nawet wszystkie, gdy tak zdecyduje.

Wyniki maturalne oraz test kompetencji osobistych i zawodowych stanowią swoistą wyprawkę w dorosłe życie.

Nie ma czegoś takiego jak niezdanie matury.
Po prostu uzyskuje się odpowiednią liczbę punktów z poszczególnych przedmiotów, do których przystąpiliśmy.
Do matury można przystąpić ponownie dwa razy bezpłatnie. Kolejne są odpłatne.

18 latek po maturze może wybrać szkolenie zawodowe z zagadnieniami wyłącznie zawodowymi, o różnym czasie trwania w zależności od stopnia zaawansowania i uzyskuje tytuł technika lub specjalisty. Szkolnictwo zawodowe spełnia warunki dokształcania w przypadku zmiany profilu zawodowego w dorosłym życiu.

Albo po maturze decydujemy się na studia, które określają progi procentowe z poszczególnych oczekiwanych przez siebie przedmiotów.
Studia są bezpłatne pod warunkiem podpisania uczelnianej umowy stypendialnej, polegającej na spłaceniu uczelni pewnej kwoty pracą w wyuczonej dziedzinie na terenie Polski.
Bez takiej umowy studia są płatne lub finansowane z limitowanych stypendiów państwowych lub prywatnych, których sposób uzyskania jest jawnie określony.

To oczywiście jedynie marzenie podsumowujące wiele niezależnych wątków grupy Szkoła Minimalna. Oczywiście bardzo, bardzo subiektywne.

Popularne posty z tego bloga

Świadectwo z czerwonym paskiem

Petycja ONLINE i petycja dla urzędu MEN

Co szkodzi w szkole?