Szkoła ADHD i Dysleksji



Co jest normą?
Jak powinna wyglądać szkoła?
Jakie umiejętności powinna kształtować?

Spotkałem pewną rodzinę, szaloną rodzinę.
Oboje dorośli, matka i ojciec, szaleni, jowialni, ekspresyjni, istne tornado. Można by rzec, że to małżeństwo ADHD.
Mają troje dzieci i dwoje z nich to także wulkany energii, wulkany ADHD.

Trzecie dziecko, jest inne i mimo wyrastania w takim otoczeniu, cały czas pobudzane działaniami rodzinki ADHD, wyrasta na spokojną, stonowaną, cichą, powolną, wręcz ślamazarną osobę.

Nagle okazuje się, że to dziecko, na tle tej rodzinki ADHD jest uznawane za "nienormalne".

Rodzinka ADHD nie rozumie, jak można tak żyć, jak można tak się zachowywać?
Przecież, wszyscy, większość, całe społeczeństwo, dzięki ADHD kwitnie, bawi się, doznaje tyle radości i doznań.
A tu rodzi się taki "dziwoląg", co w skupieniu myśli, co z zachwytem przygląda się przez wiele godzin jednemu kwiatkowi.

"Jak żyć!"

Rodzinę tą znam z bliższych relacji przyjaciół i obraz jej tu celowo przerysowałem.

Wyobraźcie sobie teraz szkołę,
Szkołę, w której nauczycielami są dyslektycy, obdarzeni ogromną wyobraźnią, syntezującymi różnorodne bodźce swymi umysłami.

To oni kształtują program nauczania, podstawę programową, zgodną z ich dysleksją.
Jak w takiej szkole odnajdywaliby się uczniowie skrupulatni, obowiązkowi, mili, zdolni.

Czy osiągaliby w takiej szkole dyslektyków sukcesy?
Czy może jednak przynosiliby uwagi, że nie realizują doskonale programu nauczania w szkole dyslektyczniej?
Że nie są w stanie skutecznie konkurować z wyobraźnią innych uczniów dyslektyków.

Gdzie byliby cały czas szturchani przez nauczyciela: "wyobraź sobie", "wyobraź sobie", "dlaczego jeszcze siebie tego nie wyobrażasz, przecież to takie łatwe i oczywiste", "nie interesuje tu nas to, że ładnie piszesz i łatwo zapamiętujesz wiersze". "uważamy, że twoje uporządkowanie jest szkodliwe i mało twórcze".

Szkoła systemowa, to filtr społeczny pewnego jedynego sposobu patrzenia na świat. Jednego sposobu wybranego arbitralnie, przez tych, którzy kiedyś taką szkołą inicjowali.
Dlatego ta szkoła krzywdzi, bo nie uwzględnia różnorodności, która jest naturalną cechą Wszechświata.

Dlatego w zmianie systemu edukacji ważne jest zagwarantowanie wolnego wyboru.
Wolny wybór drogi edukacyjnej to klucz.
Inaczej zawsze będziemy krzywdzić tych INNYCH.

Popularne posty z tego bloga

Świadectwo z czerwonym paskiem

Petycja ONLINE i petycja dla urzędu MEN

Co szkodzi w szkole?