Skuteczność nauki

Sposoby nauczania przez różnych nauczycieli.

1) Pierwszy nauczyciel jedynie mówi na lekcji: „Światło białe padające na pryzmat, rozszczepia się na nim na poszczególne barwy składowe”.

2) Drugi nauczyciel pokazuje planszę, na której widać rysunek strumienia światła białego padającego na narysowany pryzmat i wychodzącego z niego strumieni poszczególnych barwnych świateł.

3) Trzeci nauczyciel uruchomi na rzutniku i tablicy multimedialnej filmik z YouTube, na którym będzie prezentowane doświadczenie rozszczepienia światła białego na pryzmacie.

4) Czwarty nauczyciel przygotuje pryzmat i źródło światła białego i zademonstruje to doświadczenie uczniom.

5) Piąty nauczyciel przygotuje stanowiska z pryzmatami i źródłami światła białego dla kilku grup uczniów, gdzie będą mogli samodzielnie przeprowadzić eksperyment.

6) Szósty nauczyciel jedynie powie:
„Wyciągamy karteczki”.

I może się okazać, że przy określonych okolicznościach, ten ostatni nauczyciel uzyska najwyższe noty w rankingach zdawalności swoich uczniów. Będą oni doskonale przygotowani do testów, sprawdzianów, egzaminów.

I nie będzie ważne, że uczniowie nie doświadczą magii nauki.

Ważne, że będzie mógł się pochwalić dużą skutecznością swojego sposobu nauczania. Wygra jeden czy drugi ranking.

Być może „Wyciągamy karteczki” jest rzeczywiście magiczne i należy tą metodę upowszechniać?

ps. opis szóstego nauczyciela typu „wyciągamy karteczki”, jest pomysłem moich uczniów, gdy mówiłem im o różnych sposobach prezentacji doświadczeń fizycznych, a oni dorzucili swój typ nauczyciela.


Marcin Stiburski
Szkoła Minimalna

Popularne posty z tego bloga

Świadectwo z czerwonym paskiem

Petycja ONLINE i petycja dla urzędu MEN

Co szkodzi w szkole?