Składniki Systemu Edukacji
SYSTEM
System to współzależności, to wspólne korzyści, to uświęcona tradycja, to umiejętność samopowielania, to bierność przeciwników, to ocena kształtująca, to ścieżka kariery, to własne ambicje, to też nadzór przez osoby przekonane o słuszności systemu.
Wszystkie te elementy są w pełnej współzależności, nawzajem się napędzają.
Gdy jeden element słabnie, drugi go wspomaga.
Gdy jeden element jest atakowany, to inne wspólnie się bronią.
Systemu, atakując jedynie jeden element nie da się zatrzymać.
To Hydra lernejska.
System jest zbyt silny, bo czerpie energię z wielu płaszczyzn.
Dlatego aby system zmienić, aby przestał mielić małego bezbronnego ucznia, należy uwrażliwić każde z kół z osobna.
Szkołę, nauczycieli, ministerstwo, rodziców, szkolnictwo nauczycieli, ogół ludzi z ich uświęconą tradycją.
W każdej z tych grup są podgrupy.
I okazuje się, że nie wszyscy w tych grupach godzą się na cierpienie i strach ucznia, dziecka, młodego człowieka.
Potrafimy wydobyć na wierzch empatię, oraz przypomnieć sobie swoje własne dzieciństwo.
Dopiero wtedy każde z tych kół można zatrzymać i przemodelować cały układ.
Układ w którym podmiotem powinien być uczeń, dziecko, mały człowiek.
Starałem się dotrzeć do różnych elementów tego systemu.
Czy skutecznie?
Poniżej taki spis treści systemu, który próbowałem opisać.
Ambicje:
Ocena:
Zakopane uczucia:
Tresura:
Szkoła 1:
Szkoła 2:
System:
Dieta:
Układ:
Podstawa 1:
Podstawa 2:
Podstawa 3:
Rekrutacja:
Rodzice 1:
Rodzice 2:
Tradycja 1:
Dziecko:
Nauczyciele:
Współpraca: